ספרא וסיפא (נשית) ירדו כרוכים מהשמים


ספרא וסיפא (נשית) ירדו כרוכים מהשמים

הרב אהד טהרלב
מנהל התוכניות הישראליות, מדרשת לינדנבאום


חז”ל בכמה ממדרשיהם על מתן תורה מדגישים שעם התורה ירדה גם החרב והמלחמה לעולם: “ספרא וסיפא ירדו כרוכים מן השמים”(ספרי עקב מ’); “הר חורב שבו נשמעה החרב”(תנחומא במדבר ז).

במדרשים נוספים אנו מוצאים חיבור וזיקה בין התורה והחרב: עץ החיים שניטע בגן עדן משול לתורה –  “עץ חיים היא למחזיקים בה”(משלי ג’ י”ח). ומיד כשאדם גורש מגן עדן והכרובים נמצאים בדרך לעץ החיים האדם נעמד מול להט החרב המתהפכת. באופן דומה- על הפסוק “גיבור ואיש מלחמה” (ישעיהו ג’ ב’) חז”ל דורשים “שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה”(חגיגה י” ע”א). כך גם על הפסוק “חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך” (תהלים מה’ ד): חז”ל דורשים, “חגור ירך לומדי התורה בדברי תורה” (שבת ס”ג ע”א). על בניהו בן יהוידע, שר צבאו של דוד, חז”ל דורשים: “שריבה וקיבץ פעלים לתורה” (ברכות י”ח ע”ב).

גם תאורו של מתן תורה בספר שמות יוצר אוירה של מלחמה וחרדה, עם קולות שופר ועשן.

וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה

כששר צבאו של ה’ מתגלה ליהושוע וחרבו שלופה בידו  ערב מלחמת יריחו, חז”ל מלמדים אותנו שהגיע על ביטול תורה ומיד “וילן בלילה ההוא“- ‘לן בעומקה של הלכה’ (מגילה ב’ ע”ב).

מה פשרה של זיקה זו? מדוע התורה המתאפיינת בעדינות ומרבה שלום בעולם ודרכיה דרכי נועם יורדת כרוכה עם החרב והסייף המביאים חורבן בעולם והמסמלים תוקפנות וחספוס?

מדוע חז”ל דורשים שאנשי צבא אשר נדרשים להיות עם יכולות גופניות ורוח קרב, הם אלו בעלי היכולת התורנית? ומדוע תיאור מתן תורה מתואר כמלחמה ובהופעת מלאך ה’ הנשלח להתריע על ביטול תורה הוא מתואר כאיש מלחמה?

ניתן לומר בפשטות שהחרב באה להתריע ולהזהיר. אם נשמור ונקיים את מצוות התורה מוטב ואם לא חרב תונף על עוזבי התורה. הסבר זה מציג את זיקת התורה והחרב כקשר של שכר ועונש. חרב המלחמה הינה אחת מהאלטרנטיבות להכות באדם שאינו מקיים את התורה (וכמו החרב ישנן אלטרנטיבות נוספות של מגפה, רעש, מחלות ועוד).

הסבר נוסף הוא  שישנו קשר מהותי בין התורה והמלחמה. הן בעולם לימוד התורה והן בזירת הקרב, בשניהם ישנה הופעה של הקב”ה בעוצמה רבה. במתן תורה אנו מוצאים תיאור המזכיר מלחמה כמוזכר לעיל :”וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה’ בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד…” וכן תיאור ההתגלות וההסתלקות בספר יחזקאל (פרק א) מתואר כמעשה מרכבה והיסודות של תיאור זה הוא המרכבה והקשת. גם כשאליהו מסתלק מן העולם ישנו תיאור המזכיר כלי מלחמה: “והנה רכב אש וסוסי אש….” (מלכים ב, ב יא).

כפי שהשכינה בחרה להתגלות ע”י מתן תורה בהר סיני כך גם השכינה מופיעה כשהתורה מתגדלת ומתחדשת בבית המדרש בזמן לימודה. וכפי שמשה רבינו הביא את התורה כך לומדי התורה וחכמי ישראל בזמן לימודם וחידודם בדברי תורה הנם מגלים את התגלות המתמדת של השכינה המופיעה בתושבע”פ. עוצמה רוחנית זאת מופיעה אף בזמן קרב: “כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה’ אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ” (דברים כ,א). כשהמחנה קדוש ומשוח מלחמה מכין את היוצאים למלחמה: “וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם: כִּי ה’ אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם”  (דברים כ,ג-ד). וכן אצל לומדי התורה המתמידים ושוקדים על לימודם ומתעדנים בתורה אנו מוצאים גבורה רוחנית המזכירה את העוצמות והגבורות של אמיצי הקרב וגיבורי המלחמה. שרי צבאות וחייליהם.

כיון שעולם בית המדרש ועולם הצבא נושקים ומקבילים אחד לשני, הקב”ה בוחר להופיע בעולם בעיקר דרך שני נתיבים אלו לימוד תורה וצבא, ישנה השפעה הדדית בין העולמות.  וניתן להסביר תופעה מעניינת במציאות ימינו.

מאז שעם ישראל חזר לארצו אנו עדים לגידול עולם התורה והתעצמותו. היצירה התורנית פורחת ועולם הרוח חוגג. ובמקביל חלק מאפיוני חזרת העם לארצו הוא הקמת צבא חזק ואיתן הבנוי על אדני המוסר והצדק.

המנהיגות באומה גדלה ומתעצמת בשני העולמות. בבתי המדרש השונים גדלים מנהיגי וענקי הרוח של האומה, ובשירות הצבאי כמו גם במערכות החברתיות נוספות מתפתחים מנהיגים המקדמים ומובילים קדימה את החברה הישראלית.

בשני העולמות אנו קונים בטחון. בבית המדרש אנו קונים ומפנימים את ביטחוננו הרוחני והפנימי בקב”ה. ובהמשך בשירות הצבאי ובפעילות הצבאית אנו מקנים בטחון לאומי למדינתנו. שני הביטחונות יונקים אחד מהשני. האחד אינו אפשרי בלי השני. ע”י אמירת תהילים לא נוכל לצאת לקרב ולנצח רק עם דפי גמרא. ומאידך ע”י טנקים ומטוסים לא ננצח ללא לומדי התורה.

ערך לימוד התורה היה תמיד הערך החשוב ביותר בעולם היהודי אשר שמר על קיומו האיתן מול כל הצרות והניסיונות בעזרת ההיאחזות בלימוד התורה: “לולא תורתך שעשועי אז אבדתי בעוניי” (תהילים קי”ט). מאז תקומת ישראל בארצו, הפך השירות הצבאי וקיומו של צבא הגנה לישראל לערך מלכד ומכונן בתשתית החברתית.

עוד קודם החלו שורשי מהפכת לימוד התורה לנשים בדורנו. מהפכה זו כבר החלה בתקופתו של החפץ חיים אך התפרצותה בעוצמה רבה החלה לפני כ30 שנה בקירוב,  כשארון הספרים היהודי החל להיפתח לעולם הנשי ונשים החלו ללמוד את כל מקצועות התורה.

והנה אנו עדים להמשך מהפכה זו כשבשנים האחרונות יותר ויותר בנות מהמגזר הדתי לאומי מחליטות להתגייס לצבא.(וישנן אף “ניצנות” מהמגזר החרדי).וראו איזה פלא ככל שיותר בנות מתגייסות לצבא כך עולם התורה הנשי הולך וגדל, ויותר בנות לומדות תורה, ובוחרות לשלב בין לימוד תורה ושירות צבאי במדרשות שונות.

לפני כ17 שנה נפתחו לראשונה מסגרות המשלבות לימוד תורה עם שירות צבאי במדרשת לינדנבאום (תוכנית הדס) ובמדרשת עין הנצי”ב (תוכנית מעיין). באותה שנה למדו בשתי המסגרות יחד כ40 בנות לפני שירותן הצבאי. לפני כ11 שנה נפתחה תכנית במדרשת ‘באר’ בירוחם בה למדו כ20 בנות נוספות כשבאותה עת למדו במדרשת לינדנבאום ועין הנציב כ70 בנות. מאז נפתחה מכינת צהלי ולאחרונה (בשנה שעברה) מדרשת מתת בכרמיאל ומדרשת בית שאן שלהן תוכנית עם הצבא. לפני כשנתיים הצטרפה למהלך  המבורך גם מדרשת מגדל עוז. ובשנה הבאה תפתח מכינה נוספת (לפידות) ובע”ה ילמדו במסגרות אלו יחד כ400 בנות שישלבו לימוד תורה עם שירות צבאי.

מזה כמה שנים מספר הבנות הלומדות תורה לשמה בתכניות מלאות (על פני שבוע שלם) עמד על כ800 בנות והנה בשנה הבאה המספר יגדל בקרוב ל50%. תופעה זו מצביעה על שני תהליכים מבורכים. האחד – יותר בנות דתיות מתגייסות לצבא.  והשני, שבזכות הצבא עולם התורה הנשי מתפתח. (גם אצל עולם הגברים במגזר הציוני דתי ניתן לטעון טענה זו שבזכות הצבא עולם הישיבות התורניות גדל, וישיבות הסדר ומכינות רבות נפתחו.)

אין ספק שבלימוד התורה הנשי והשירות הצבאי הנשי במסלולים המשלבים את שני העולמות אנו יוצרים קרקע איתנה לנערה היהודייה להתפתח ולהתעצם ולזכות שיהא שם ה’ נגלה על ידה בשתי העולמות של בית המדרש והצבא, המפרים אחד את השני. בעזרת ה’ עוצמה זאת תמשיך לתת את אותותיה, ומנהיגות נשית תמשיך לפרוח ולהתפתח בבית מדרש וכשבמקביל מנהיגות נשית תתעצם ותצמח בצבא.

ע”ע במאמרו של הרב יעקב מידן “המלחמה כתופעה רוחנית בעולם: איבר חיוני או ספחת” ערכים במבחן מלחמה עמ’ 91

לפתוח PDF

Print Friendly, PDF & Email

Share this post

Facebook
Twitter
LinkedIn