חג הסוכות: מרחב גדילה
הרב נחמיה קרקובר, מנהל אולפנת אור תורה נווה חנה
כל מי ששותל עץ או פרח יודע שמעבר לקרקע, מים, שמש וקצת דשן הצמח צריך גם מרחב מחייה, מקום שבו הוא יכול לגדול ולהתפתח. בלי מרחב כזה אין סיכוי שמשהו יגדל באופן חזק ובריא.
וכך גם, ויותר, לבני אדם, אם רוצים שילד או אדם יגדל באופן בריא הוא זקוק למרחב שבו הוא יוכל להתפתח, שהוא יוכל להביא לידי ביטוי את הכוחות שלו, את המיוחדות שבו.
אך למרחב הגדילה יש כמה תפקידים חשובים נוספים. המרחב איננו מקום ללא הגדרה, אלא הוא מקום מוגדר באופן מותאם לַגָדֵל. המרחב הזה הוא גם מקום שבו גם מותר לטעות ולהכשל, המרחב מכניס את הכישלונות להקשר נכון, הקשר של צמיחה וגדילה. מרחב שמאפשר כשלון ותיקון הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר שמשתתפים בצמיחה בריאה ויציבה. ועוד משהו יש במרחב הזה, הוא איננו אטום והרמטי. מצד אחד הוא מספיק אישי כדי לאפשר הקשבה לקולות הפנימיים אך הוא מספיק פתוח כדי לשמוע את הקולות השונים שמקיפים, לתת ולקבל מהם תקשורת מצמיחה.
אז אם נסכם מה יש לנו במרחב הזה?
מקום מאוורר לגדול,
גבולות מותאמים ומגנים,
מרחב כשלון, תיקון והקשר
שקט מקשיב לקול הפנימי,
קשר והזנה הדדית עם הסביבה.
או במילה אחת…..
סוכה.
אבל סיפור הסוכה לא מתחיל בסוכות, הוא מתחיל ביום הכיפורים (עוד מחשבה מתפילות יום כיפור פ"ג…).
יום כיפור, הוא מרחב שנכנסים אליו, או כדברי חז"ל, עיצומו של יום מכפר. התשובה ביום כיפור איננה נובעת רק מעבודת הווידוי והכפרה האישיים, אלא גם ובעיקר נובעת מהכנסת כל המעשים להקשר, למרחב אחר, למרחב ההשגחה וההנהגה של הקב"ה, וכשההקשר מתחלף כל המעשים גם הלא טובים, מקבלים הסבר חדש לגמרי.
יום כיפור עוטף את המעשים ואת האדם, ועצם העטיפה מתקנת אותם. אבל כל זה בעולם רוחני, ארבעה ימים לאחר מכן, העטיפה הזו מקבל צורה ממשית, קירות וגג. אבל לא ממש קירות אלא דפנות ולא ממש גג אלא סכך, מדוע?
כי נוצר פה מרחב גדילה שצריך להיות לפי הכללים שהזכרנו.
מספיק רחב וגמיש כדי לגדול, אבל גם מספיק שמור כדי להגן.
מרחב שנכנסים אליו, שמאפשר הקשר חדש מקום עם דפנות וסכך שיש בהם שקט לשמוע את הקול הפנימי אבל דקים מספיק בשביל להיות בקשר מזין עם הסביבה. זו הסיבה שחג הסוכות הוא חג שיש בו קשר עם אומות העולם, משום שהסוכה היא איננה מחיצה אטומה אלא מרחב שיוצר קשר עם מרחבי החיים האחרים.
סוכה כזו היא נקודת המפגש בין הקולות והאורות הפנימיים לאלה המקיפים.
הישיבה של שבעה ימים במרחב הסוכה, מיישמת את תהליך התשובה של יום הכיפורים, מעין חממת גידול במרחב אופטימאלי לקראת היציאה לשנה החדשה, תוך שמירה על עקרונות מרחבי הסוכה.
חג שמח ובשורות טובות לכם ולכל בית ישראל.