יום כיפור: היום בו לא נעמוד למשפט

הרב שי נוה, מנהל תכנית יחד- יהדות ישראלית בקהילה

WhatsApp Image 2023 09 13 at 11.36.03כמעט חמישים אחוז מהישראלים המגדירים עצמם חילונים, וכתשעים וחמשה אחוזים מהמגדירים עצמם מסורתיים, צמים ביום הקדוש. בחברה הישראלית יום הכיפורים הוא יום מיוחד מאד, במדינת ישראל המודרנית אין חוק האוסר לאכול ביום הכיפורים ואין חוק האוסר לנסוע ברכב, ובכל זאת הכבישים ריקים והאנשים מתענים. מה הסוד של היום הזה? מה הקסם שלו שגורם לכל כך הרבה ישראלים להזדהות איתו?

המשנה בסוף מסכת תענית מלמדת ש”לא היו ימים טובים לישראל.. כיום הכיפורים”, והתלמוד הבבלי שם מסביר בפשטות שיום כיפור הוא היום הטוב בשנה משום שהוא יום מחילת עוונות. יש טעות נפוצה ביחס אל יום הכיפורים, אנשים מפחדים מהיום הזה, הם חשים מאוימים מאימת הדין. אך האמת היא שיום הכיפורים הוא איננו יום של דין אלא להיפך, זהו יום עצום של חסד, יום מחילת עוונות, “כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתכם” (ויקרא טז). אנשים חושבים בטעות שהכפרה של יום הכיפורים היא תוצאה של התשובה ושל הווידויים, אך האמת היא שזה בדיוק להיפך, הווידויים המרובים והתשובה הם התוצאה של הכפרה! שאחרי שראינו שמענו שהקדוש ברוך הוא מקבל אותנו ומקרב אותנו כמו שאנחנו, בגלל שאנחנו בניו ובנותיו, מפני שאנו עמו, ‘בני בכרי ישראל’, והוא מקבל אותנו ומחדש עמנו את הברית, אז אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לאמון הזה ולקירבה הזו ואנו חוזרים בתשובה ומרבים להתוודות.

[לפעמים יש בארץ מבצעי כאלה שמאפשרים לאנשים להחזיר ציוד צבאי שהם מחזיקים בביתם באופן בלתי חוקי. הצבא מודיע שהוא יעמיד דוכנים בכמה מקומות ברחבי הארץ וכל מי שרוצה יכול להגיע ולהחזיר ציוד צבאי, ממדים ונעליים ועד רובים ונגמשים.., פשוט להגיע ולהניח וללכת. לא ישאלו אותו לשמו ולנסיבות בהן הוא החזיק בציוד באופן בלתי חוקי. המבצעים הללו מעודדים אנשים להחזיר את הציוד, הם מבינים שהם קבלו שעת חסד וחנינה, הזדמנות לתיקון ללא שיפוט וללא ביקורת. ממש כמו יום כיפור]

הציבור המסורתי והחילוני אוהב את יום כיפור משום שהרגע הזה של להיות שייכים ומחוברים למסורת בלי ששופטים אותם ובלי שנותנים להם ציון, הרגע הזה מחבר אותם ומאפשר להם להיות חלק.

הסוד הגדול של יום כיפור מתגלה דרך שני השיאים של עבודת כוהן גדול ביום הכיפורים, שני הדברים שמתרחשים רק פעם אחת בשנה, הכניסה אל קודש הקודשים והשלכת השעיר לעזאזל. שני השיאים הללו מתרחשים בשני כיוונים מנוגדים, מצד אחד תנועה מערבה, אל הקצה המערבי של בית המקדש והכניסה אל קודש הקודשים, ומצד שני תנועה מזרחה, הרחק מחוץ לגבולות הקודש והמקדש, אל תוככי מדבר יהודה, מקום החורבן והשממה.

שתי התנועות המנוגדות הללו משלימות האחת את השנייה, היכולת שלנו לנוע מזרחה אל המדבר השומם היא תוצאה של הכניסה שלנו אל הקודש העמוק. כל השנה אנחנו מתקיימים במקטע מצומצם מאד של הציר הזה בין מזרח למערב, רק מהעזרה ועד ההיכל, אבל אחת בשנה הקפיץ המכווץ הזה נפתח ונמתח, מערבה ומזרחה. ביום אחד ומיוחד בשנה אנחנו יודעים שכל יהודי הוא קודש קודשים, ש’ועמך כולם צדיקים’, שכולנו חלק מעם קדוש וחלק מהברית. ההבנה הזו שאני שייך לקודש הקודשים ולא משנה מה ומי אני, התובנה הזו היא זו שמאפשרת ללכת עם הקורבן עד לקצה המזרח ולהתחבר אל הקודש גם משם (ועי’ בסוד הדברים ברמב”ן ויקרא פרק ט”ז).

בפנים האנושיות יש שלושים שרירים, שלושים מערכות שעוזרות לנו להעמיד פנים כל השנה כולה, לחייך ולהתעצב, להרצין ולהגחיך, להחזיק את עצמנו, לתחזק את התדמית. אחת בשנה לא צריך עוד להעמיד פנים, גם לא לפני השם, האינטימיות של היום הקדוש הזה, מחילת העוונות והטהרה, מזמינים את ההרפיה שמאפשרת ומחייבת אותי לבוא כמו שאני, עם כל החולשות וההחמצות. לבוא לא ברגש של אשמה, אלא פשוט להניח את זה ביננו, לדבר את זה. “תראה אותי השם, תראה מה בראת בי, תראה כמה הצלחתי וכמה נכשלתי. והנה בסופו של יום אני עומד לפניך ערום ושקוף ויודע שאתה מקבל אותי ככה כי הברית ביננו היא הרבה מעבר להצלחה או כישלון”. עוד יגיע זמן המאמץ והתיקון, אבל לא כעת, כעת זה הזמן לעמוד ביחד ולשתוק ולדבר. מקצה הקצוות של שאיפות הקודש והטוב ועד תחתית התהומות של המאוויים הכמוסים והיצריות הבוערת במדבר, מהישוב ועד השיממון. להרפות. להיות. יום של חידוש הברית.

***

אֱלקֵינוּ וֵאלקֵי אֲבותֵינוּ מְחל לַעֲונותֵינוּ בְּיום צום הַכִּפּוּרִים הַזֶּה, מְחֵה וְהַעֲבֵר פְּשָׁעֵינוּ וְחַטּאתֵינוּ מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ, כָּאָמוּר אָנכִי אָנכִי הוּא מוחֶה פְשָׁעֶיךָ לְמַעֲנִי וְחַטּאתֶיךָ לא אֶזְכּר:  (ישעיה מג כה)
וְנֶאֱמַר, מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטּאתֶיךָ שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ:  (שם מד כב)
וְנֶאֱמַר, כִּי בַיּום הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכּל חַטּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה’ תִּטְהָרוּ:  (ויקרא טז ל)
… כִּי אַתָּה סָלְחָן לְיִשְׂרָאֵל וּמָחֳלָן לְשִׁבְטֵי יְשֻׁרוּן בְּכָל דּור וָדור וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מֶלֶךְ מוחֵל וְסולֵחַ:
בָּרוּךְ אַתָּה ה’ מֶלֶךְ מוחֵל וְסולֵחַ לַעֲונותֵינוּ וְלַעֲונות עַמּו בֵּית יִשְׂרָאֵל וּמַעֲבִיר אַשְׁמותֵינוּ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, מֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְיום הַכִּפּוּרִים:

 

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}