חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

makor rishon logo 1

נותנים לתלמידים מרחב, למידה!

במרחב חינוך ודעת “אור תורה דרך אבות” תלמידים משתתפים בסדנאות גוף-נפש ובשיעורי תורה בבית המדרש הישראלי * צוות המורים משתלב בשיעורי יוגה ובמפגשי העצמה * הרב יוני הולנדר, מנהל ביה”ס מסביר איך יוצרים מרחב למידה מסוג אחר

 כתב מקור ראשון |  י”ג בטבת התשפ”ג (6.1.23)

של המחוז ההתיישבותי דרך אבות נוב 2022 5 e1673342106655כשנכנסים בשערי “אור תורה דרך אבות” מרגישים מיד שלא מדובר בבית ספר כפי שאנחנו רגילים לחשוב. מרחבי הלמידה באים לידי ביטוי במרחב הפיזי כמובן, ב’קירות מדברים’ עשירי תוכן ואמנות ברחבי המסדרונות, במתקני נינג’ה בחוץ ועוד, אך גם, ובעיקר, בתפיסה רחבה יותר על מקומו של המוסד החינוכי בחיי הלומדים בו, ועל מנהיגות חינוכית פורצת דרך שמעצימה את לומדיה.

מרחב חינוך ודעת אור תורה דרך אבות מבית רשת אור תורה סטון, רואה את עצמו כקהילה רחבה השואפת לתת מענה לתלמידים המעוניינים ללמוד בצורה מיטבית במסגרת תיכונית ממלכתית תורנית, לא פנימייתית, ובכך גם ככזו המאפשרת ללומדיה להיות מחוברים בו זמנית למרחב הלמידה ולמרחב הביתי והמשפחתי ממנו הם מגיעים.

מתוך תפיסה חברתית הרואה יתרון בפסיפס האנושי וערך בהטרוגניות, כמו גם מחויבות לעשות אותה באופן ראוי ונכון כך שתהיה מותאמת ומצמיחה עבור כל תלמיד על פי כישוריו ויכולותיו, קיים אצלנו מגוון מבורך של תלמידים. בעלי שאיפות רוחניות ודתיות גבוהות, תלמידים מצטיינים ותאבי דעת ותלמידים עם קשיים שמוכנים להתאמץ ולעבוד קשה בכדי להתקדם. זהו ‘סוד היחיד והיחד’ של חברה בריאה ומגדלת.

לימוד שמחובר לחיים

נפגשנו עם הרב יוני הולנדר מנהל אור תורה דרך אבות, לשיחה על מרחב, חינוך ודעת.

מה המשמעות של ההגדרה כמרחב חינוכי ולא כבית-ספר כפי שמקובל כיום?

“העולם כולו עובר כיום אתגר מחודש בתחום החינוך והעברת הידע. במאה ה21 בתי ספר צריכים להגדיר מחדש את תפקידם, שהוא כולל כמובן גם העברת ידע אבל בוודאי שלא רק. בדרך אבות אנחנו בוחרים לצאת מהמונח “בית” שהוא מקום מוגבל יותר, ולגלוש למרחב. גם ה”ספר” כבר לא משמש ככלי למידה מרכזי ובלעדי כמו בעבר. התורה שבכתב נלמדת לצד התורה שבעל פה, ולא רק בתחום לימודי הקודש. היציאה מתוך המילים הכתובות, והשילוב של מפגש בין אישי המלווה בשיח, מאוד מרכזי בתהליך החינוכי שלנו.

חשוב להבהיר כי לטרמינולוגיה הזו, של מרחב חינוך ודעת, יש חשיבות רבה והיא כמובן באה בהלימה לפעילויות שאנו עושים עם התלמידים”.

151A4374איך הגישה הייחודית הזו באה לידי ביטוי בפועל?

“הביטוי המעשי הוא כמובן במספר מישורים, יש לו פן פדגוגי, רגשי, חינוכי וערכי”, מסביר הרב הולנדר. “למשל, בדרך אבות קיים בית מדרש ישראלי המתנהל בהובלת רב בית הספר והרכזת הפדגוגית”.

בבית המדרש הישראלי לקחנו חלק משיעורי הקודש הרגילים, וחיברנו אותם בלמידה בין תחומית גם עם שיעורי אזרחות. זאת, כדי לספק לתלמידים כלים לדיון, לניהול שיח להקשבה ולחשיבה ביקורתית מתוך מקום של חיבור, ידיעה והיכרות השואבים מהשורשים ומארון הספרים שלנו ומעורבים במציאות ובהווייה הישראלית.

כך התלמידים עוסקים בסוגיות אקטואליות אזרחיות ששואבות מהמקורות היהודיים, ומאתגרות את הציבור הדתי בחברה הישראלית. לדוגמא: סוגיית שמירת השבת במרחב הציבורי. אחרי שלמדנו יחד את הלכות שבת, והיבטים הגותיים ורעיוניים שלה, ניגשנו עם התלמידים לבירור הפן החברתי והחוקי, דנו ביחס לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת, לפתיחת מקומות מסחר ותרבות ועוד.

באופן דומה עסקנו ביחס לאנשים עם מוגבלויות. יש סוגיות מורכבות בהלכה בנושא זה.

למדנו על המושג החשוב מהגמרא ‘דש בעירו’ שיש בו אמירה חברתית חשובה על קבלת האחר וראייתו כחלק אינטגרלי בתוכנו, למדנו על המושג NIMBY  בהקשר של היחס לאנשים עם צרכים מיוחדים וקראנו שו”תים שונים העוסקים בנושא, למשל, בשאלה האם אדם עם לקות ראייה יכול להיכנס לבית הכנסת עם כלב נחייה. יש לאורך השנים התפתחות מרתקת של תשובות בנושא, המושפעת גם מהמודעות החברתית והאישית לקשיים של אדם עם מגבלה.

לאחר הלימוד ההלכתי, התלמידים יצאו ובדקו את נגישות המוסדות הציבורים, בתי הכנסת, המסעדות והעסקים באפרת. הלימוד מחובר לחיי התלמידים ולהוויה העכשווית שלהם”.

דברים הנכנסים “אל הלב” – מרכז גוף נפש

כחלק מהתפישה כי הצוות החינוכי באור תורה דרך אבות אמון על עולמם של התלמידים, מעבר לפדגוגיה ולמחויבות למבחני הבגרות, הוקם במרחב החינוכי מרכז גוף-נפש הנקרא “אל הלב”.

היוזמה להקמת המרכז היתה של הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון שראה את העשייה החינוכית הענפה בדרך אבות, וביקש להוסיף לה עוד קומה.

צוות חשיבה שהתכנס ביקש להקים בתוך מסגרת יום הלימודים מרכז של גוף-נפש שיתייחס גם לפיתוח ולהעצמה של התחומים הגופנים בממשק ישיר עם עולם הנפש והרגש של התלמידים.

במרכז אל הלב, הפועל בהובלתה של שולמית מור יוסף, משתתפים התלמידים מבחירה. כל הפעילויות במרכז זה מתקיימות במהלך יום הלימודים, והן רשות. באופן מרשים, כמחצית מהתלמידים משתתפים במגוון הפעילויות שמציע מרכז גוף-נפש, ביניהן: אומנויות לחימה, אילוף כלבים, נגרות, קבוצות נגינה, חוגי יוגה, שיעורי מיינדפולנס, חדר כושר, קבוצת כדורסל, קבוצת ריצה, קבוצות שיח, מרחב של גבריות לשכבות התיכון – בו עוסקים בהיבטים השונים של גיל ההתבגרות ובאתגרים שהוא מביא איתו, ועוד.

הרב הולנדר מספר: “אחת מקבוצות השיח היא קבוצה לתלמידים שהוריהם התגרשו. מרגש לראות את התלמידים יושבים, משתפים, מקשיבים, מודעים לפן הרגשי שלהם. זה כוח מיוחד שיש במרכז הזה”.

כחלק מהתפישה ההוליסטית, באור תורה דרך אבות מאמינים כי מרחב חינוך ודעת צריך לדבר באותה שפה גם עם הצוות החינוכי וגם עם התלמידים – מי שמאמין בהעצמת התלמידים שלו צריך להאמין גם בהעצמת הצוות. לכן חלק מהמשאבים מופנים גם אל המורים: קבוצות יוגה למורים ולמורות (בנפרד), שיעורי מיינדפולנס, קבוצות לימוד העוסקות בסוגיות הלכתיות ומחשבתיות ועוד. כשכל צוות בית הספר מוכוון לאותה מטרה, ומדבר באותה שפה, נוצר חיבור משמעותי בין התלמידים למורים, והם רואים בהם שותפים מלאים.

בשעות הערב מתקיימות במרכז “אל הלב” קבוצות להעצמה הורית בשיטת “איכה” המחזקת את  הסמכות ההורית, ומעניקה להורי התלמידים מענה וכתובת באתגרי החינוך.

ובכל זאת, אי אפשר שלא לעסוק בהישגים לימודים כשמדברים על מערכת החינוך.

סמנריון יב נוב 2022 11 e1673342261681“כמובן. אנחנו רואים בטיפוח המצוינות האישית בקרב התלמידים ובמתן מענה איכותי לרמה הלימודית והשכלית הגבוהה שלהם, חלק בלתי נפרד מהשליחות החינוכית שלנו. בשנה זו אף זכינו בפרס החינוך של החמ”ד של המחוז ההתיישבותי”. מסביר הרב הולנדר.

“מתוקף היותם תלמידים מצטיינים המהווים דוגמא לחבריהם, מוטלת עליהם האחריות להיות תלמידים ערכיים, מוסריים ומוכווני חברה. תפיסת המצוינות שלנו נשענת על הצטיינות מחד ו”מיצויינות” מאידך (מיצוי היכולות ע”י השקעה ועמל). ביה”ס דואג להתאים “חליפה אישית” לכל תלמיד ע”י רכז המצוינות שלנו, טל לוריא, שמאתר את התלמידים הללו, בונה איתם את התוכנית האישית שלהם ומלווה אותם לכל אורך שנות הלימודים”.

מגוון תכניות המצוינות באור תורה דרך אבות פועלות הן מחוץ לביה”ס – באקדמיה, בתוכניות משרד החינוך ובמגזר הפרטי, והן בתוך בית הספר – בטיפוח קבוצות למידה רב שכבתיות, בחונכות של תלמידים מצטיינים, ושידוך בין מורים מצטיינים לתלמידים מצטיינים בעלי תחומי עניין משותפים.

השנה לראשונה נפתחה תכנית “זרקור” – תכנית שנתית ייחודית עבור תלמידים מצטיינים מכיתות ח’-י’. במהלך התוכנית התלמידים אותרו על בסיס הציונים שלהם, והם ישתתפו במספר מפגשי העשרה וגיבוש חברתי ויקחו חלק בפרויקט חקר אישי. את התלמידים מלווים, בהתאם לנושאי המחקר מורים מבית הספר, הורים ובני משפחה עם זיקה לתחום המחקר.

קהילת חינוך הפתוחה לכולם

כשמדברים על תכניות מצוינות במרחב חינוכי ששעריו פתוחים לכל המעוניינים ללמוד בו, לא מדובר בדבר של מה בכך. מתוך תפיסה אידאולוגית של הרב הולנדר ושותפיו לחזון ולמעשה: ישראל אביטל, מנהל חטיבת הביניים ויוסי רז, מנהל החטיבה העליונה, אור תורה דרך אבות מוגדר כקהילה רחבה, המתאימה לכל מי שמעוניין לבוא ולקחת בה חלק. כדי להצליח במשימה הזו בדרך אבות נותנים מענה מיטבי אישי למגוון רחב של העדפות ויכולות של תלמידים: זה לצד זה מתחנכים תלמידים הלומדים לתואר אקדמי במקצועות המדעיים, תלמידים הנמצאים על הרצף התקשורתי, תלמידים המחפשים תוספת של העשרה תורנית, ותלמידים שהלימודים העיוניים קשים ומאתגרים אותם.

באור תורה דרך אבות מגוון מסלולי לימוד כך שכל תלמיד יכול למצוא את המקום המדויק לו. יחד עם זאת, החוויה של התלמידים היא חוויה משותפת בתחום החברתי הכולל פעילויות של טיולים, סמינריונים ומסעות, ובתחום הלימודי: ההקבצות והיצע עשיר של מגמות הלימוד.

מעוניינים להצטרף למרחב החינוכי שלנו?

יום היכרות למרחב חינוך ודעת “אור תורה דרך אבות” יתקיים אי”ה ביום שישי כ’ בטבת, 13.1 בשעה 9:00, ברחוב נעמי, אפרת.

ניתן גם להירשם ליום הראיונות שיתקיים ביום ראשון כ”ט טבת 22.1.23 באתר ביה”ס.

נשמח מאוד לראותכם מצטרפים אלינו.

%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 %D7%93%D7%90%D7%91%D7%9C %D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91 page 001 scaled 1

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}