חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העוצמות האדירות שבנו

הרב בצלאל ספרא, מנהל ארגוני של תוכנית יחד- יהדות ישראלית בקהילה.

הרב בצלאל ספראהאם אתם מסוגלים להוריד גשם? האם לאדם יש כוח להשפיע ולשנות את הטבע? זה נראה כדבר בלתי אפשרי!

אך למעשה אנו מאמינים בזה ומשננים את זה כמה פעמים ביום.כפי שאנו אומרים בפרשה שניה של קריאת שמע:  “וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְותַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה’ אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ: וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ:”

הפסוק אומר שאם נשמע בקול ה’ הוא יתן גשם ויבול מוצלח, כלומר התנהגות מוסרית שלנו משפיעה על הטבע.

מצד שני מזהירה התורה: “הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם: וְחָרָה אַף ה’ בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה’ נֹתֵן לָכֶם:”

כלומר שחיתות מוסרית תעצור את הגשם ותביא גלות.

זה גם הסיפור המרכזי  של פרשת נח שהמבול מגיע בעקבות השחתה מוסרית. כלומר שיש לנו יכולת השפעה ולכן גם אחריות על העולם.
“וַתִּשָּׁחֵ֥ת הָאָ֖רֶץ לִפְנֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֑ים וַתִּמָּלֵ֥א הָאָ֖רֶץ חָמָֽס: וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָאָ֖רֶץ וְהִנֵּ֣ה נִשְׁחָ֑תָה כִּֽי־הִשְׁחִ֧ית כָּל־בָּשָׂ֛ר אֶת־דַּרְכּ֖וֹ עַל־הָאָֽרֶץ: וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים לְנֹ֗חַ קֵ֤ץ כָּל־בָּשָׂר֙ בָּ֣א לְפָנַ֔י כִּי־מָֽלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם וְהִנְנִ֥י מַשְׁחִיתָ֖ם אֶת־הָאָֽרֶץ”:

התנהגות מוסרית משפיעה לא רק על הטבע אלא גם על הפוליטיקה העולמית. כך אנו רואים בעקביות בספר שופטים. לאורך הספר מתואר שוב ושוב כיצד עם ישראל חוטאים ולכן ה’ גורם שהם יפסידו בקרב וישתעבדו . “וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְהֹוָה֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל וַֽיִּתְּנֵם֙ בְּיַד־שֹׁסִ֔ים וַיָּשֹׁ֖סּוּ אוֹתָ֑ם וַֽיִּמְכְּרֵ֞ם בְּיַ֤ד אֽוֹיְבֵיהֶם֙ מִסָּבִ֔יב וְלֹא־יָכְל֣וּ ע֔וֹד לַעֲמֹ֖ד לִפְנֵ֥י אוֹיְבֵיהֶֽם”

כלומר אם  תשאלו מדוע האוייב ניצח אותנו במלחמה? הפוליטיקאי יתן הסברים פוליטיים או טקטיים, ואכן אלו הסברים נכונים בדרך הטבע , אך מעל הטבע יש הסבר מוסרי למה הפסדנו בקרב והוא חרון אף ה’ בגלל החטאים. בדומה, אם תשאל מדוע יש בצורת? המדען יתן הסבר מדעי טבעי, שזה בגלל משטר הרוחות אין עננים ומשקעים, זה הסבר נכון וטבעי. אך מדוע זהו משטר הרוחות? כאן בעומק יש הסבר רוחני-בגלל שחיתות מוסרית אין גשם.

לתופעות בטבע ובפוליטיקה יש גורם טבעי, ומעליו בתור נשמה יש גורם רוחני- מוסרי. כלומר הסיבה הרוחנית היא נשמת הסיבה הטבעית-מדעית והוא הסיבה היסודית להתרחשות הדברים. מכאן גם מובן גודל האחריות שיש עלינו.

כמו שאנו יודעים בפסיכוסומטיה שהנפש משפיעה על הגוף ואדם עצבני יחטוף התקפת לב כך גם האדם שהוא נזר הבריאה, הוא נשמת העולם, והוא משפיע בהתנהגותו על גוף העולם.

כך מסביר הרב קוק בספרו אורות ישראל ותחייתו ב:

“שתי הבנות כלליות הן, המקיפות את ההויה ואת התורה, את כל ההסתכלות בכל שינויי דרכיה: ההבנה המוסרית וההבנה הסיבתית. בתוך ההבנה הסיבתית, הקדומה בזמן לגבי רוח האדם, כלולה היא, בתור נשמה עליונה המחיה אותה, ההבנה המוסרית”.

אנו רגילים לחקור את העולם על ידי המדע ולברר מה גורם למה, מה הסיבה של מה. הרב קוק  אומר שאכן לעולם לכל דבר יש סיבה וניתן להבין את ההבנה הסיבתית. אך בעומק יש גם הבנה מוסרית שהיא הנשמה של ההבנה הסיבתית. כמו שהנשמה מחיה את הגוף, המוסר הוא הסיבה העמוקה למה שקורה הוא הגורם המחייה את הנסיבות.

ממשיך הרב: “בשלשלת הסיבתית מונחה איזו העקה כללית, איזו מניעה, המעצרת את החקים ותכנם שלא ילכו בדרכים אחרים כי אם באותם הדרכים שהשלשלת הסבתית מקשרת אותם להם. “

חוקי הטבע הם ברזל, אין חופש, החוקים הם נוקשים. אך התנהגות מוסרית נכונה יכולה להביא לחיי חופש שמעל לטבע הנוקשה.

“אבל בעת אשר אנו עולים למעלה יותר עליונה של חירות נשגבה, אז אנחנו משתחררים מכל אותה המועקה הסבתית, וכל הבנין החֻקי מצטיר לפנינו בתור קשרים מוסריים אחוזים זה בזה, שההידוק והאמץ שבהם הוא לא פחות חזק ואמיץ, ועוד יותר מחוטב, מאותו של התוכן אשר להבנה הסבתית, וערכו הכללי הוא נשגב ונעלה ממנו באין ערוך. אז אנו עומדים בעולם של חופש: כשהעולם המוסרי מתגלה לפנינו מרומם הוא את העולם החקי הסבתי כולו ומושכו אליו, משפיע עליו מאורו ונמצא שהוא כולו טבוע בים של אור חיים זה של החקים המוסריים שהם הרבה עליונים ונשגבים מהחקים הסבתיים. “

כלומר מאחורי הקלעים של החיים, מה שמניע את הטבע, הפוליטיקה וההיסטוריה זו ההתנהגות שלנו, של בני האדם, לכן מוטלת עלינו אחריות גדולה לשמירת ותיקון העולם בכל מילה ומעשה שלנו. וזה השיעור הגדול שמלמדת אותנו פרשת המבול.

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}