תוהו ובוהו ואור וטוב
הרב שראל רוזנבלט הוא ראש ישיבה בישיבת אור תורה מחנים ע”ש רוברט מ. ברן ועמית בבית המדרש לישראל והאנושות

בשמחת תורה התחלנו לקרוא את פסוקי בראשית במה שסימן את מה שהתחיל באותה עת בעוטף עזה. ההכרזה הדרמטית של בריאת העולם הופכת בן-רגע לכאוס “והארץ היתה תוהו ובוהו חושך על פני תהום”.
את הבלאגן הזה אלוקים מבקש לתקן ולסדר. בשביל זה אלוקים מבצע שלוש פעולות: 1. בריאת האור. 2. הגדרת האור כטוב: “וירא את האלוקים את האור כי טוב”. 3. ויבדל אלוקים בין האור ובין החושך.
הקב”ה לא רק בורא האור אלא גם מלמד אותנו שהאור הוא הטוב. והחושך הוא ההפך. כדברי ישעיהו: “יוצא אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע”. וכדי להתחיל לתקן יש צורך ליצור את האור, להבין שהוא הטוב ולהפריד אותו מהחושך, מהרע.
זה התהליך של היום הראשון. זה הבסיס. בלי הבנה של מהות האור והטוב והבחנה שלו מן החושך ומן הרע אין כל בסיס לקיום העולם.
אלא שפרשת בראשית איננה מסיימת בנימה אופטימית: ה’ רואה ש”רבה רעת האדם אשר בארץ וכל יצר מחשבו ליבו רק רע כל היום”. אותו חושך ותוהו ובוהו שהיה בראשית הבריאה עשוי למצוא את עצמו מתנחל בתוך בני האדם.
גם לקב”ה בעצמו (!) יש רגע של תהיה, חרטה, על עצם בריאת העולם. למה לברוא עולם שיש בו רע, שבו אנשים לוקחים את הרע שנברא בתחילת העולם??
אך מיד לאחר מכן שב הקב”ה לאופטימיות: “ונוח מצא חן בעיני ה'”. תשובתו של הקב”ה – לא. זה לא כולם. זה לא כל המציאות. יש תקווה. יש רע וחושך. אך יש מי שילחם בו.
כך נוח, ולאחר מכן אברהם וצאצאיו, הם אלו שהקב”ה רואה בהם מי שיאיר את העולם, מי שיישאו את הזכרון מהו האור ומהו הטוב, להפריד אותו מהחושך, מהרע, ולהמשיך לתקן ולהאיר עוד ועוד.
עברנו שבוע מטלטל. אין מילים לתאר את החושך. את התהום.
אולם מטרתו של הטרור הוא שנחיה בחרדה ופחד, שנשאר תמיד ברגע השני של הבריאה. ברגע של התוהו ובוהו. פרשת בראשית לא מתעלמת מהחושך ומהתהום, זה שבבריאה וזה שיכול להיות בתוך בני אדם.
אך פרשת בראשית מספרת את הסיפור של האור והטוב. את סיפור התיקון. גם של אלוקים וגם של התקווה האנושית.
והשבוע לצד הקושי והכאב ראינו את האור והטוב. חשפנו את הגבורה של רבים שמסרו נפשם עבור אחרים, את אלו שנכנסו לתופת והצילו אלפי אנשים. את העמידה האיתנה של כל הארץ.
זהו שבוע שחידד עבור כל יושבי ישראל ורבים מיושבי תבל מהו האור ומהו החושך. היכן הטוב והיכן הרע. שבוע שבו התחדד באופן החד והברור ביותר ההבדל בין האור ובין החושך. ומתוך כך אנחנו כולם יוצאים להילחם בחושך. ברע. בחזית ובעורף.
בגבורה, אחדות, ברעות, באחווה.
בתפילה שנמשיך להסיר את החושך מחיינו ולילה כיום יאיר, בתפילה להצלחת החיילים, לרפואת הפצועים, להשבת החטופים. שבת שלום.