פרשת בהר-בחוקותי – 

מאת נעמי יפה עיני, פסיכולוגית חינוכית ומרצה במדרשת או"ת לינדנבאום

ספר ויקרא תחילתו קורבנות וסופו מעשר.  נדמה כי עובדה זו בלבד יכולה ללמד על התהליך אותו אנו מודרכים לעשות במהלך חיינו: תנועה מעמדה מקריבה וקורבנית, המרוכזת ב"אני", לעמדה מעניקה, שעניינה "אתה" ו"אנחנו". מעבר מעמדה מודדת ונמדדת, לעמדה שופעת ונדיבה.

חיי קרבן, משמעם חיים של שכר ועונש, קלקול ותיקון, חטא וסליחה, חשבון והתחשבנות.

חיי מעשר, מציעים, לעומת זאת, תפישת עולם הרמונית.  על פי תפישה זו, חיינו, עמלנו ורכושנו בפרט, אינם, ולא היו שלנו מעולם. לפיכך, תפקידנו להתנהל בעולם בחכמה ולהעניק ממשאבינו לאחרים, כביטוי של ערבות ואחריות חברתית.

בעוד עמדת הקורבן וההקרבה מייצגת עולם של דין, עמדת המעשר יוצקת לתוכו חוט של חסד. וזו כרוכה בזו. מבנה המוח ותפקודי האוּנוֹת, השמאלית והימנית, מזכירים יחסי גומלין מעין אלה. בעוד האוּנה השמאלית נוטה לעבד את נתוני המציאות תוך חלוקתה לפרטים (שפה, מספרים, קטגוריות), האוּנה הימנית תופשת אותה כאחדות פיסיקאלית הרמונית. צירופן של אונות המוח יחד ופעולתן המסונכרנת, מאפשר לנו לנוע בין "אני" ל"אנחנו", בין זהות לאחדות.

כמו נטיות אישיות אחרות, גם לחסד ולשפת הקרבן וההקרבה, יש, לדעתי, בסיס אישיותי-גנטי ובסיס סביבתי (חיקוי הסביבה ו/או דמויות משפיעות). יש בינינו שטבעי להם לתור אחר חוק וצדק ולחתור להעמיד את העולם על הגיונו. מרטין סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית, תיאר נטייה זו כחוזקה אנושית, אותה כינה "צדק".  ביטוייה המעשיים של חוזקת הצדק כוללים לתפישתו: אזרחות טובה, מילוי חובות, עבודת צוות, נאמנות, הגינות וחוש צדק.

אנשי החסד ניחנו, על פי סליגמן, בחוזקה שונה, המכונה: "אנושיות ואהבה". חוזקה זו כוללת טוב לב, נדיבות ויכולת לאהוב ולהרשות לעצמנו להיות נאהבים.

במסע מיוחד לאוקראינה, אליו הזדמנתי לפני מספר שנים, נפגשתי עם נדיבות. זוג ישראלי, שנכלל בקבוצה עמה טיילתי, לימד אותי, בלי משים, בצנעה, רוחב לב מהו: תשר שנתנו לנהג המונית, הלוואה כספית קטנה לחבר, הזמנה לארוחה משותפת, סיוע בנשיאת מזוודה, חיוך, התעניינות אנושית ופירגון. הכל נעשה "בקטנה", בשקט ובטבעיות, בנסיכת דוק של טוב על כולנו.

"אֵלֶּה הַמִּצְוֺת, אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת-מֹשֶׁה–אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר, סִינָי." במתן מתווה מעשי-מוסרי לאבותינו ולנו, נחתם הספר הקשוח והאנושי, המציב בפנינו קריאה…

Print Friendly, PDF & Email

לשיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדין