פתיחת הבית והלב

הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום

מדי שנה בשנה כשאנו עומדים להיפרד מהשנה אני נוהג לשאול את תלמידותיי מה הן לוקחות איתן מהשנה שמסתיימת ומה הן מצפות לקבל מהשנה החדשה. השנה החדשה שדופקת על דלתנו היא אורחת חדשה שאנו בוחרים לארח בחיינו (ביתנו). איך נקבלה? האם אנו שמחים בבואה? האם יש לנו סבלנות ומקום בנפשנו? האם חובקת היא בתוכה הפתעות ומתנות שישמחו אותנו? האם נאיר לה פנים כלאורחת נאמנה ומשמחת? האם אנו מקיימים איתה דיאלוג? גם בחג הסוכות הקרב ובא אנו נוהגים להזמין אושפיזיi לסוכתנו. מה משמעות מנהג זה?

את מידת פתיחת הבית והלב בהכנסת אורחים למדנו מאברהם אבינו. בזמן בו האל מתגלה אל אברהם, הגיעו אורחים לבקרו. אברהם מבקש מהאל "אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ". במילים אחרות: "חכה בבקשה אני ניגש קודם לאורחיי ומיד חוזר". חז"ל למדו כאן מאברהם "שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה" מדוע?

רבי שמחה בונם מפשיסחא הסביר שכאשר מגיע אורח לביתנו מקובל לחשוב שהתנועה הפנימית והחיצונית היא של השפעה ונתינה של בעל הבית על האורח. אך כל אורח שמגיע מביא אתו משהו מיוחד משלו, כך שהאורח גם נותן והמארח גם מקבל. ולכן גדולה הכנסת אורחים שיש בה דיאלוג של נתינה וקבלה יותר מקבלת פני השכינה שבה התנועה היא חד סתרית. אברהם הבין יסוד זה ולכן הוא בחר להקדים את הכנסת האורחים לקבלת פני השכינה.

יכולתו של האדם לקבל אורחים מבטאת ביטחון במרחב שלו ורצון לתת מהטוב שיש לו לאחר, ופתיחות לדיאלוג. מי שיש לו מה להסתיר או שאינו מרגיש בטוח בביתו יעדיף שלא להזמין אורחים.

בחג הסוכות כשאנו "יוצאים" מבית הקבע ומהקופסה הרגילה שלנו ומנסים לחשוב ולראות את הדברים "מחוץ לקופסה" ממבט של ביתנו הארעי , אנחנו מוזמנים להכניס אורחים גם לביתנו הפנימי- ולהיות פתוחים לקבל מאלו הבאים לבקר אותנו. הזמנת האושפיזין בחג הסוכות לסוכה מבטאת את קבלת האחר מתוך מאור פנים ודיאלוג אמיתי ופתוח. כך גם קבלת השנה החדשה מבטאת את היכולת לקבל את הצפוי והבלתי צפוי ולנהל איתו דיאלוג כנה ואמיתי שיביא להפריה התחדשות ויצירה שנולדות מהמפגש עם האחר.

יהי רצון שנדע לפתוח את ליבנו וביתנו לאחרים שהופכים לאורחים ונדע להיות פתוחים לעתות הזמן הבלתי צפויים.

שנה טובה ומתוקה, כתיבה וחתימה טובה.

לשיתוף הפוסט

פייסבוק
טוויטר
לינקדין