פרשת תולדות: רבקה – הקול הנשי של ספר בראשית 

הרב יאיר מלכיאור הוא שליח של שטראוס-עמיאל המכהן כרב הראשי של דנמרק

הרב יאיר מלכיאור

אחת התהיות הגדולות שהיו לי תמיד זו העדפת יצחק את עשיו. כיצד יכול להיות שאבי האומה יצחק לא רואה את המובן מאליו, את יתרונותיו של האיש תם יושב האהלים. עם הזמן אני חושב שהשאלה הזאת תפסה בעיניי פחות מקום משום שהבנה אחרת באה במקומה. יש מי שכן מבינה ורואה את הנכון לקרות – רבקה.

לדעתי לא מדובר כאן רק באינטואיציה נשית או בחוש ביקורת גבוה יותר, דמותה של רבקה מהדהדת כיוון שלרבקה יש מקום מרכזי בהרבה מאשר נותנים לה.

כולנו גדלנו על האבות והאמהות, כאשר על האבות מסופר הרבה ואילו לאמהות יש בעיקר תפקיד אחד – להיות אמהות. אולם התמונה הזאת לא לגמרי מדוייקת.  בעוד לאברהם וליעקב מוקדשים פרקים רבים ליצחק יש רק מעט סיפורים ושני הסיפורים העיקריים הקשורים אליו קשורים דווקא לאברהם וליעקב. זה נראה די פשוט שיצחק הוא האב הפחות מרכזי בשושלת עד כדי כך שבחלק מאזכורי האבות בנ"ך שמו של יצחק נשמט לגמרי:

ואתה ישראל עבדי יעקב אשר בחרתיך זרע אברהם אהבי (ישעיהו מ"ה, ח')

זרע אברהם עבדו בני יעקב בחיריו (תהלים ק"ה, ו').

בלא מעט מובנים יצחק הוא יותר החולייה בשרשרת בין אברהם ליעקב. כשבוחנים את החולייה של יצחק ורבקה, הדמות הדומיננטית מבין שניהם היא באופן ברור רבקה.

רבקה עולה לראשונה על הבמה בסיפור העבד כמכניסת הורים מובהקת. כשהבנים מתרוצצים בקרבה רבקה הולכת בעצמה "לדרוש את ה'" ומקבלת נבואה, רבקה היא זו שאוהבת את יעקב אהבה שאיננה תלויה בדבר ורבקה היא כמובן גם הדומיננטית בהחלפת הברכות ובהצלת יעקב לאחר מכן. אפשר להוסיף גם את העובדה שהתורה מספרת לנו על לידתה של רבקה (פרק כ"ב, כ"ג), דבר שלא קורה עם שרה ועם רחל ולאה.

העובדות האלה מדגישות ואולי מבארות את אחת השאלות המרכזיות בפרשה הקודמת – מדוע מתעקש אברהם לקחת אשה לבנו יצחק מארץ מולדתו? אם יש איסור כל כך גדול לקחת לשם את יצחק אז למה חשוב להביא אשה דווקא משם?

כשאנחנו מתוודעים לדמותה של רבקה אז אפשר לראות עד כמה הייתה עמוקה מחשבתו.

אצל אברהם אנחנו מוצאים מעלות מיוחדות במסירות שלו לה' ובהכנסת האורחים שלו. שני המידות האלה ניכרים גם אצל רבקה. רבקה מעדיפה את ה"איש תם יושב אהלים" שהמשיך את דרכו של אברהם "התהלך לפניי והיה תמים". ורבקה עולה על הבמה כמכניסת אורחים יוצאת דופן להלך הזר שמגיע מארץ כנען. 

רבקה גם בוחרת במסע המורכב לארץ כנען כמו אברהם לפניה, התורה גם מדגישה שזאת הבחירה שלה ולא של אביה או אחיה ועל אף ההסתייגות שלהם.

אפשר בזהירות לטעון שרבקה היא היא ממשיכת דרכו של אברהם. אולי זה הדבר שאברהם רצה כשהתעקש שהעבד יביא אשה משם. אברהם היה צריך להביא את זאת שתוכל לראות את התמונה הרחבה, להביא את העולם שבו הוא גדל ואולי גם ערכים של הכנסת אורחים שהיו פחות קיימים בין יושבי הארץ. אברהם רצה אשה בדמותו, שעברה את המסע ובחרה את הדרך. שנים לאחר כמן יעבור גם יעקב את אותו המסע עצמו.

דמותה של רבקה בולטת עוד יותר לאור מיעוטן של דמויות נשיות במקרא ולאור המבנה הפטריארכלי האיתן של המשפחה בעת ההיא. נשים שבלטו לאורך הדורות היו צריכות לעשות זאת בסביבה בלתי אפשרית. 

הדור שלנו יכול לקבל השראה מדמותה של רבקה וללמוד להקשיב ולהפתח לקול הנשי. לוודא שנשים לא יצטרכו להשתמש בעורמה כדי להשיג את הנכון והראוי. שלא נמשיך לשים מכשולים, קשיים ודרישות לדמויות נשיות מובילות בעולם היהודי ובכלל.

הקהילה היהודית בדנמרק מונה כ-2400 חברים, רובם הגדול בקופנהגן. בימים אלה מציינת הקהילה 400 שנה מאז שיהודים הוזמנו לגור בדנמרק.

לשיתוף הפוסט

פייסבוק
טוויטר
לינקדין