חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת לך לך: אברהם הלוחם

הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון

RKB head shot e1683463889951

רגעים כה רבים בחייו של אברהם, אבי האומה ומייסד היהדות, הם רגעים בולטים. המסע שלו לארץ הקודש, הכנסת האורחים שהפגין בעת ביקור המלאכים, התייצבותו כסנגור על סדום, עקידת יצחק – הסיפור של אברהם עשיר במעשים של מסירות כלפי הקב”ה, מחויבות לצדק האנושי וחסד.

בפרשת השבוע, כאשר התורה מציגה בפנינו את אברהם אבינו, אחת התכונות הבולטות היא אברהם הלוחם.

אברהם רואה את הנזק שנגרם לכמה מדינות על לא עוול בכפן, ואף מגלה שלוט אחיינו נפל בשבי, ומיד מבין את גודל האחריות המוטלת על כתפיו לצאת למלחמה כדי לתקן את הרוע המזיק לחברה ולהבטיח את שחרור השבויים. נאמנותו של אברהם לחברה ולבן משפחתו, עד כדי לחימה אל תוך הלילה לשחרור לוט והמלכים, היא דוגמה ומופת גם לנו בעת הזאת.

מלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים הוא תיאור המלחמה הראשון בתנ”ך. השתתפותו של אברהם בלחימה מעניקה למדרש ולמפרשים הזדמנות להתייחס לגישה של התורה למוסר בשעת מלחמה בשלב מוקדם, כהכנה להרחבה בנושאים אלה בפרשות מאוחרות יותר.

על רקע זה מעלה פרקי דרבי אליעזר (כ”ז) נקודה מעוררת מחשבה בתארו את אירועי המלחמה.
אברהם מביט לאחור על הלחימה שבה השתתף ולפתע מתיירא. “האם ייתכן”, הוא מפחד ושואל את עצמו, “אֶפְשָׁר שֶׁהָרַגְתִּי כָּל אֵלּוּ הָאֻכְלוּסִין וְלֹא נִמְצָא בָהֶם צַדִּיק” – יכול להיות שהרגתי את האנשים הללו ללא סיבה מוצדקת?”

ה’ בתורו, מגיב תוך שימוש בשפה הלקוחה מן ההפטרה, ושחז”ל מפרשים כהתייחסות לאברהם. בקוראם את פסוק ג’ בפרק מ”א בישעיהו המתאר על פניו, לוחם ששב לביתו ללא פגע, מפרשים חז”ל את הכתוב כאילו לא זו בלבד שאברהם ניצל מפגיעה בחייו שלו, אלא מעשיית עוול. בעוד שהוא עצמו חשש שמא הרג אנשים חפים מפשע במהלך המלחמה, מרגיע אותו הקב”ה ואומר לו שלא הביא על אף אחד כאב או מוות בלתי-מוצדק בהקשר של המאמץ המלחמתי. במלחמת מצווה, לעתים יש אבדות משניות בחיי אדם של אזרחים, וזהו לצערנו המחיר של מלחמה – השלכה איומה המותרת בעת מלחמה, ונמנית על מחיריה הטראגיים. אך הקב”ה מרגיע את אברהם שהוא ואנשיו לא פגעו בכוונה תחילה ביעדים אזרחיים.

במלחמה ישנה לפעמים פגיעה באזרחים בסביבה, וזה לצערנו חלק ממחירה של המלחמה.

הפחד הזה ממשי.

רק בשבוע שעבר, ברגעים שלפני כניסת השבת, נאספה חבורה של חיילים קרביים לתפילה. הם עברו אחד-אחד ושאלו איזו תפילה נושא כל אחד בליבו בימים קשים אלה. חלקם, כמתבקש, ביקשו הגנה מפני פגיעתה ההרסנית של המלחמה ושיוכלו לשוב הביתה במהרה, שלמים בגופם ובנפשם – תפילה שכולנו שותפים לה בתקופה הכואבת הנוכחית. אך רובם המכריע של החיילים, באותו רגע של כנות ופגיעוּת, שיתפו שהפחד הגדול ביותר שלהם הוא שמא יפגעו באזרח תמים או יהרגו אותו במהלך הלחימה.

בדומה לאברהם, גם חיילי צבא ההגנה לישראל, גיבורים ללא חת שליבם לב אוהב, היו שותפים לחשש הכבד מפני הנזק המשני הבלתי-נמנע המתלווה למלחמה, וקיוו שלכל הפחות יצמצמו את הנזק שהם עלולים להסב.

אל מול כת המוות של חמאס-דאע”ש, חיילינו ממשיכים לראות את החיים כערך עליון.

אבי, ניצול שואה, נמלט עם משפחתו לאמריקה לאחר השואה. זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה היהודית שלאחר פוגרום תגובתנו לא תהיה לברוח אלא להשיב מלחמה. ואת התגובה הזו אתם תובילו- צבא יהודי מוסרי.

בעודנו מוסיפים להתפלל לשלום כוחות הביטחון היוצאים למלחמה נגד הרוע של חמאס בעקבות הטבח בשמחת תורה, מרגש לראות בהם דוגמה ומופת. כמו אברהם אבינו, תפקידנו כיהודים שהמוסר הוא נר לרגליהם – בניגוד גמור לאויבינו – הוא לא לשכוח מהי אנושיות. ובעודנו מכירים בכך שמטרתנו חייבת להיות ניצחון מוחלט וביטחון מלא לחיילינו ולבני עמנו ושום דבר לא יוכל לעמוד בדרכנו אל היעד הזה – עלינו להמשיך ולהיות נאמנים למסורת שלפיה לחיי חפים מפשע יש ערך.

שבת שלום

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}