חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוקדש לרפואתו השלמה של ארי שפיץ (משה אהרן בן לאה ביילה) שנפצע קשה בקרב בעזה

פרשת פקודי: ווים וחיבורים

הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון

RKB head shot e1683463889951

כשמלאכת בניית המשכן הושלמה, מסר משה דיווח סופי על כל התרומות שנאספו והשימוש בהן. פרשת השבוע נפתחת בסקירת הסכומים: בכמה זהב השתמשו, בכמה כסף ובכמה נחושת. במהלך הסקירה הניתנת מציינת התורה הוצאה מינורית שנועדה לצורך ייצור ווי כסף שישמשו לתליית היריעות המהוות את קירות המשכן (שמות, ל”ח, כ”ח).

על פניו, לא נראה שהדיווח הזה על ההוצאות טומן בחובו לימוד רוחני כלשהו. אחרי הכול, הווים מילאו צורך טכני בלבד ולא היו אמצעי שחיבר בין העם לקב”ה. ובכל זאת המדרש (שמות רבה, פרשה נ”א, פיסקא ו’) רואה בין השורות רגע קריטי שמשה מנצל כדי להעביר מסר לעם ישראל. שכן בעוד שכל שלב ושלב בבניית המשכן נמסר למשה מפי ה’, כפי שראינו בתזכורת החוזרת לאורכה של הפרשה כולה שכל שלב ושלב נעשה “ככל אשר ציווה ה’ את משה”, הרי שסקירה זו של התקציב הייתה פעולה עצמאית שבה נקט משה מיוזמתו. לדברי המדרש, משה חשש שיהיו בקרב בני ישראל מי שיתהו שמא נטל לעצמו כמה מטילי כסף, ועל כן התעקש שלא לחנוך את המשכן עד שכולם יהיו סמוכים ובטוחים שכל תרומה הגיעה ליעדה ואכן שימשה לבניית המשכן. והנה, לאחר שבדק , גילה משה שהמספרים אינם מסתדרים!

הוא ערך את החישוב ומצא שישנם 1,775 שקלי כסף שלא דווחו – טעות שולית של עיגול התרומה שנאספה, אך גם טעות שחשש שבכוחה להכתים את שמו הטוב כמנהיגו הנאמן של עם ישראל. באותו הרגע הסב ה’ את תשומת לבו של משה להביט מעלה, כדי שיבחין בווי הכסף המסתתרים מאחורי היריעות התלויות עליהם. לצורך הכנתם נעשה שימוש בסכום הכסף החסר, וכך נפתרה הסוגייה. עם ישראל חגג את השלמת מלאכת בניית המשכן בשמחה, סמוך ובטוח שמשה פיקח על הפרויקט ביושר ובנאמנות.

זה לא מקרי שהמרכיב במשכן שהביא לאיזון המאזן הכספי היה הווים. המילה וו מתייחסת לא רק לקרסים שחיברו את היריעות זו לזו בחצר המשכן, אלא גם לשורש המילה, לאות וי”ו, שמשמשת בשפה העברית לציון חיבור ושותפות. עד היום, ספרי תורה רבים נכתבים על פי המסורת הקבלית המכונה “ווי העמודים” שלפיה כל עמוד בספר התורה מתחיל באות וי”ו. שורשיה של המסורת הזו, שמביא הרמ”א כפרקטיקה (יורה דעה רע”ג:ו), אינם ברורים דיים.

אולי כפי שהתורה נועדה לחבר בין הארצי לנשגב, כך ראוי שכל עמוד בה יתחיל באות וי”ו המייצגת אידיאל זה. היות שללא החומר אין צורך ברוח, וללא הארצי אין תכלית לנשגב. על הווים התלויים בראשי עמודי המשכן ועל מקביליהם התלויים בראשי עמודי ספר התורה תלויה ועומדת השקפת עולמנו כולה. התורה נוסדה על החיבור והאיזון  בין העולם הרוחני לעולם החומרי.

אנו, בני האדם, נולדנו ביום ו’, היום השישי לבריאה. יש לנו היכולת וההזדמנות לשמש כווים המחברים ומגשרים. בעת הזו, שבה שבות ועולות המחלוקות בין חלקי החברה בישראל, ולעומתן, באופן פרדוקסלי, מתגלות הזדמנויות הולכות ומתרבות לחבר בין קהילות ישראל במדינת ישראל ומחוצה לה על בסיס מטרה אחת, תכלית משותפת ואתגר מאחד, עלינו לנהוג כווים מחברים. עלינו למלא את תפקידנו בתור מי שנברא ביום ו’, ללכת בדרכו המנהיגותית של משה ולבנות גשרים על ידי פיתוח אמון הדדי ושותפות חברתית.

אולי נהיה ראויים על ידי כך לראות את מולדתנו הלאומית, ואת העולם כולו, הופכים למשכן, למעון של שלום עבור כולנו ולמקום שבו שורה השכינה.

(ברצוני להודות לרב ד”ר יעקב יוסף (JJ) שכטר שחלק עמי לפני שנים רבות את הגרעין של הרעיון המובא כאן).

שבת שלום 

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}