חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת וישלח: חשש ודאגה

הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון

RKB head shot e1683463889951

בכל רחבי העולם מתקיים שיח סוער סביב הפעולות המלחמתיות בעזה. בידיעה שיהדות התפוצות תומכת בפעולותינו הצודקות להגנת ישראל, נהרו מאות אלפי יהודים ולא יהודים מצפון אמריקה ומאנגליה להשתתף בהפגנות תמיכה בחיילינו ובקריאה לשחרור החטופים שלנו. אנחנו ננצח כי אין לנו ברירה אחרת, וכי אנחנו מאוחדים בכל העולם להשגת מטרה מוצדקת זו.

ואולם לא רק היעד שהצבנו הנו צודק, אלא גם האופן שבו אנו מנהלים את הלחימה תוך דאגה לרווחת האזרחים בעזה – אוכלוסייה שנעה על הציר שבין אשמה לחפות מפשע ומהווה גורם בשיקולי קבלת ההחלטות הצבאיות. על אף שארגון הטרור חמאס השתלט על בתי החולים וגני הילדים, והפך את בתי ה”אזרחים” למחסני נשק ותחמושת ולתפאורה המסתירה את פתחי המנהרות שחפרו תחתיהם, תוך אחסון טילים ארוכי-טווח וקצרי-טווח במטעים, התשובה לשאלה כיצד להתייחס לתושבי רצועת עזה איננה ברורה מאליה.

בעוד שהחוק הבין-לאומי מתיר לנו להרוס אתרים שהוסבו למפעלים לייצור נשק, חיילי צה”ל מנסים להבחין בין מחבלים לבין אותם אזרחים שאינם מעורבים באופן פעיל בלחימה נגד ישראל. לכן אנו נכנסים במשנה זהירות לבתי החולים ששימשו כמפקדות טרור ושבאמצעות המנהרות שנחפרו תחתיהם הובלו החטופים לחלקים שונים ברצועת עזה. אנו מסכנים את חיי חיילינו במקום להפציץ את האזורים שבהם נמצאים המנהרות ומחסני הנשק הללו ללא אבחנה בַאופן המכוּנה “הפצצת שטיח”. אנו מאפשרים מעבר בטוח מצפון רצועת עזה כמו גם שיירות של סיוע הומניטרי, ומודיעים לאזרחים במגוון דרכים שעליהם לעזוב את האזור על מנת לצמצם את מספר הנפגעים.

יעקב אבינו, בדומה לנו פה בארץ ולחיילי וחיילות צבא ההגנה לישראל, נקלע להיתקלות עם אויב עוין. כשעמו ארבע מאות איש, מתקרב עשו ליעקב המלווה במשפחתו ובעדריו. יעקב לא בטוח מה יתרחש במפגש הזה עם אחיו עשו, שהתחייב להרוג אותו שנים אחדות קודם לכן, והוא מודאג. התורה מתארת את התחושות שעולות בו לקראת האירוע הקרב במילים שנדמה כי הן חוזרות על עצמן – “וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ”. מדוע נעשה שימוש גם במילה “ויירא” וגם במילה “ויצר” כששתיהן מביעות, למעשה, תחושת פחד וחשש?

רש”י מביא מדברי המדרש בבראשית רבה ומציע הסבר שלפיו היו ליעקב שני חששות שונים לקראת המפגש שלפניו: “ויירא יעקב – שמא ייהרג; ויצר לו – אם יהרוג הוא את אחרים”. כשבאופק מאיים להתחולל קרב, יעקב אינו חושש רק לחייו ולחיי בני משפחתו; באותה העת ממש הוא גם מודאג מאוד מן האפשרות שייטול את חייהם של אחרים.

החשש הזה מפני הרג האחר עשוי להתמיה, שכן מוטלת על יעקב אחריות הלכתית להגן על עצמו ועל משפחתו. בגמרא (סנהדרין, עב) מצוין במפורש “הבא להרגך, השכם להורגו”. למעשה, זו הסיבה שהמלחמה בעזה מוגדרת כמלחמת מצווה, כמלחמת חובה, מפני שבדומה למצבו של יעקב, יצאנו אליה מכורח ההגנה על חיינו. בחיבורו על פירוש רש”י המכונה “גור אריה”, מסביר המהר”ל שיעקב חשב שאולי חלק מהפמליה של עשיו אולץ להצטרף למאבק ביעקב ובמשפחתו על אף שלא היה מעוניין לפגוע ביעקב. אם חברי הכנופייה של עשו היו נחושים כאחד לתקוף את יעקב ומשפחתו, הרי שלא היה זה רק נכון אלא אף נדרש לכלותם. ואולם, מחשש שלחלקם אין כוונה לתקוף את יעקב ומשפחתו, היה יעקב מודאג מן האפשרות שיהרוג אותם, גם אם מותר להורגם בהיותם חלק מקבוצה של חיילי אויב.

חששו של יעקב מתבסס על המצפן המוסרי שלנו השואף לעשות רק את מה שנכון וצודק. אנו מנהלים מלחמות על בסיס ערכינו. אין כל דמיון בינינו ובין המחבלים שזרעו רק מוות והרס בקרב בני עמם, בקרב תושבי ישראל, ובקרב החברה האנושית כולה. אנו מאמינים בחיים ובטוב. לכן יעקב מרגיש את הצורך להיות צודק גם בעת מלחמה, אפילו בידיעה שיש סיכוי שאנו מסתכנים יותר. אנחנו לא מונְחים רק על ידי הצורך להגן על חיינו אנו, אלא גם על ידי ההשתדלות להגן על חייהם של בלתי מעורבים. אחרי הכול, בני ישראל אנחנו, בניו של יעקב.

הרס חמאס והבטחת ביטחוננו ברמה הלאומית והעולמית, שלא לדבר על קורטוב של צדק, מוצדקים בהחלט. אך כולנו שמענו את החיילים והמפקדים בחזית בעודם מנווטים לאור אסטרטגיית הלחימה בעזה, משתפים בחששותיהם לגבי האופן שבו יש לנקוט במידה הנכונה של איפוק שתמנע הפקרה של ביטחון החיילים לצד דאגה לערכים יהודיים נוספים. כיצד נשמור על אנושיותנו בעודנו מקפידים לכבד את אנושיותם של אחרים, אך גם נחסל ללא היסוס את מי שמונע מאיתנו את אנושיותנו והשחית את מידותיו האנושיות שלו? הזהירות והשיקולים הללו המלווים את עם ישראל הנלחם באויביו לא עולים כלל על דעתם של צבאות רבים אחרים בעולם. ברוח יעקב אבינו אנו נושאים את דגל המוסר המורכב בעת לחימה. אבל הפעם עומד מולינו אויב אכזר מהאכזרים שקמו עלינו לכלותנו וכנגדו אין לנו ברירה מוסרית או הלכתית אלא להשמידו גם במחיר של חפים מפשע שחמס גרר גם אותם למערכה. יש לנו מוכנות מלאה לצאת למלחמה ולנצח. 

שבת שלום

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}