חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוקדש לרפואתו השלמה של אבי ומורי,
הרב אהרון בן בתיה וטוביה ברנדר,
המהווה עבורי השראה ומודל לחיקוי לערכים המובאים בדבר תורה זה.

שבת הגדול – הפרדוקס של סימני פסח: המחול היהודי אל עבר הנצח

הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון

RKB head shot e1683463889951

בעוד כמה ימים נשב כולנו לשולחן הסדר החגיגי, נציין ונחגוג את סיפור היווסדות עמנו. נקרא את ההגדה, המדריך שלנו לאורך הערב, ונספר את הסיפור שלנו בעזרת מאכלים סמליים שונים שיפארו את שולחן החג.

ואולם, השנה נוספו לשמחת החג גוונים של אבל, יגון וחשש כבד. כיסאות רבים כל כך ייוותרו ריקים לצד השולחנות הערוכים לליל הסדר – מהם השמורים לחיילי מילואים ששבו לחזית, מהם השמורים למי שעודנו שבוי בעזה, (הדברים נכתבים שבוע לפני ליל הסדר ואנו מאמינים שנסים יכולים לקרות בכל רגע) ומהם השמורים למי שטרם שוחרר מבית החולים או שמוסיף להתגורר בבית מלון ואינו יכול לשוב לביתו לאחר שפונה ממנו. וכמובן על כל אלה יש להוסיף את כיסאותיהם הנפקדים של אלה שנלקחו מאתנו במהלך ומאז השבעה באוקטובר. הנטל הפך כבד עוד יותר במוצאי שבת, עת הומטרו טילי שיוט וכטב”מים איראניים על ערינו, והציתו פחד בלב ישראלים בכל רחבי המדינה. הסלמה אחרונה זו במערכה של איראן שתכליתה להשמיד את עמנו מאיימת על עצם קיומנו ונוסכת רובד נוסף של חרדה במחשבותיהם ובראשיהם העמוסים לעייפה ממילא של ילדינו. איך נוכל להתמקד במסרים של החג שעיקרם חירות, עמִיוּת וגאולה כשזכר האסון הטראגי והמבעית שאירע לפני חצי שנה כה טרי עדיין?

התשובה נעוצה, אולי, בכפילות המתגלה בסיפור\במבנה הסדר ובסמליו.

המשנה במסכת פסחים (פרק י’, משנה ד’) מביאה את הההקשר שבו אנו מצווים לספר ביציאת מצרים: “מתחיל בגנות ומסיים בשבח”. על מנת לקיים את המצווה עלינו לפתוח בסיפור העבדות וממנו לעשות את דרכנו אל עבר הגאולה.

המסגור הזה, שיש בו מקום הן לעבדות והן לגאולה, בא לידי ביטוי בסימנים המונחים בקערת הסדר. המצה שאנו אוכלים מצוינת פעמיים בחלק שנקרא “מגיד” – פעם אחת ב”הא לחמא עניא”, השלב שבו אנו רואים במצה את לחם העוני שאכלו אבותינו כשהיו עבדים במצרים, ושוב בסוף החלק הקרוי “מגיד”, שבו המצה מסמלת את הגאולה ומזכירה לנו את בצקם של אבותינו שלא הספיק להחמיץ כשמהרו לצאת ממצרים.

הדבר נכון גם לגבי המרור. המשנה (פסחים, פרק י’, משנה ה’) המצוטטת בהגדה מייחסת את המרור לכך שמיררו את חיי אבותינו במצרים בעבודה קשה (שמות, פרק א’, פסוק י”ד), אך רבי חיים אבן עטר בפירושו המעמיק על התורה, “אור החיים” (שמות, פרק י”ב, פסוק ח’) רואה במרור אמצעי להדגשת טעמו של קרבן הפסח הנאכל עמו. כך שאפילו למרור יש תפקיד כפול, המתמקד בשני המימדים של חג הפסח: העבדות והגאולה.

כמו המצה והמרור, גם ארבע הכוסות ממלאות תפקיד כפול. מחד גיסא הן מסמלות, על פי המסורת, את ארבע לשונות הגאולה ממצרים (שמות ו:ו-ז; תלמוד ירושלמי פסחים י:א), ומאידך גיסא מציין השולחן ערוך (אורח חיים, סימן תע”ב:יא) העדפה ליין אדום לזכר דמם של ילדי ישראל ששפך פרעה כשהורה להשליכם ליאור.

אפילו החרוסת המתוקה, על פי הגמרא במסכת פסחים (דף קט”ז ע”א), טומנת בחובה כפל משמעות, ומזכירה לנו הן את ניחוח מטעי התפוחים שבהם ילדו נשות ישראל בחשאי והן את הטיט הסמיך שבני ישראל העבדים הכינו ושבו השתמשו בעבודת הפרך שנכפתה עליהם במצרים.

כל אחד מסימני החג הללו מבטא משמעות כפולה, האחת של גנות/עבדות והאחרת של שבח/גאולה. אך בניגוד לסיפור יציאת מצרים, המובא על פי סדר כרונולוגי ברור, הרי שסימני החג המונחים על שולחן הסדר אינם זוכים להתחיל בתחושת עצב ולהפוך בהמשך הדרך לשמחה. ההיפך הוא הנכון. המצה, המרור, ארבע הכוסות והחרוסת מתבקשים להחזיק את הסיפור כולו יחד – את הטרגדיה והנחמה בעת ובעונה אחת, את כל הכאב והריפוי, היגון והתקווה באבחה אחת.

הסבל והגאולה המשמשים פה בערבוביה מוכרים לנו כל כך השנה. אנחנו נחגוג את קיומם של עמנו, של מדינתנו ושל עתידנו המבטיח מבלי לשכוח את כל מה שנותר הרוס, את הכיסאות הריקים, את הקורבנות הקשים מנשוא ואת האתגרים המתמשכים שעמם מתמודד עם ישראל. את כל הכאב הזה נביא עמנו לחג הפסח השנה בעודנו נזכרים בצאתנו ממצרים וממשיכים לחלום שניגאל גאולה שלמה.

התחושות הללו אינן מנוגדות זו לזו, אלא משלימות זו את זו – סיפורו של עמנו לאורך ההיסטוריה ובעת הזאת מכיל בתוכו את שני הניגודים האלה. אנחנו עם שנגאל אך גם ניצב בפני אתגר, ובה בעת מתדפקים על דלתנו בליל הסדר אליהו הנביא ומלאך המוות. כי זהו המחול היהודי אל עבר הנצח.

האתגר הניצב בפנינו בחג הפסח השנה הוא לא לשכוח אף אחד ושום ממד, ולפנות מקום הן לשיברון הלב והן לתקווה, תוך שאנו מוסיפים ומתפללים שלא ירחק היום שבו “נאמר לפניו שירה חדשה על גאולתנו ועל פדות נפשנו” (מתוך ההגדה)

שבת שלום 

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}