חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת במדבר/שבועות: חג מתן תורה או חג עוגות הגבינה?

הרב ד”ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון

RKB head shot e1683463889951

בניגוד לשני הרגלים האחרים – פסח וסוכות – במהלך חג השבועות הקרב ובא אין מצוות מיוחדות שיש לקיים על מנת לצאת ידי חובת החג. אין אנו מחויבים באכילת כל מאכל סמלי בו, אין צורך להקים מבנה ארעי לקיום מצוות החג ובערב שבועות אין סדר או הגדה שמכתיבה לנו את מהלך הערב. אם קוראים את פשט הפסוקים שבתורה בלבד, הרי ששבועות אינו אלא יום טוב פשוט ונטול כל טקסיות מיוחדת.

אך על אף שלא מתלווה לאזכור חג השבועות בתורה רשימת כללים ולא נהוגים בו טקסים מקובלים, הגמרא במסכת פסחים (דף ס”ח ע”ב) מציינת הלכה אחת שכן ייחודית לשבועות:

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: אֵין לוֹ לְאָדָם בְּיוֹם טוֹב אֶלָּא אוֹ אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה אוֹ יוֹשֵׁב וְשׁוֹנֶה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: חַלְּקֵהוּ, חֶצְיוֹ לַאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, וְחֶצְיוֹ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ. וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: וּשְׁנֵיהֶם מִקְרָא אֶחָד דָּרְשׁוּ, כָּתוּב אֶחָד אוֹמֵר: ״עֲצֶרֶת לַה׳ אֱלֹהֶיךָ״, וְכָתוּב אֶחָד אוֹמֵר: ״עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם״. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר סָבַר: אוֹ כּוּלּוֹ לַה׳, אוֹ כּוּלּוֹ לָכֶם. וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ סָבַר: חַלְּקֵהוּ, חֶצְיוֹ לַה׳ וְחֶצְיוֹ לָכֶם. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: הַכֹּל מוֹדִים בַּעֲצֶרֶת דְּבָעֵינַן נָמֵי לָכֶם. מַאי טַעְמָא? יוֹם שֶׁנִּיתְּנָה בּוֹ תּוֹרָה הוּא.

אומרת הגמרא שבמקומות שבהם מובאים החוקים המתייחסים לכל מועד ומועד בתורה, פעמים כתוב “חג לכם” ופעמים – “חג לה'”. הגמרא מבחינה בחוסר העקביות הזו ומעלה את האפשרות שמדובר בשני מונחים משלימים המנחים אותנו כיצד לחגוג את מועדינו. ר’ אליעזר אומר שעל כל יהודי להחליט אם הוא משקיע את מרצו וזמנו בלימוד תורה (“חג לה'”) או באכילה ושתיה (“חג לכם”). ר’ יהושע, לעומתו, טוען שיש לחלק את הזמן בין שני הדברים – לימוד תורה והנאה – במהלך כל אחד ואחד מן המועדים. בעקבות הוויכוח מציינת הגמרא שגם לשיטתו של זה וגם לשיטתו של זה ברור לכול ששבועות הוא חג שבו יש להשקיע את זמננו ומרצנו בסעודה טובה שכן בו ניתנה התורה.

איזו הלכה משונה. דווקא ביום שבו ניתנה התורה כדאי שנקדיש את זמננו לאכילה ולשתייה? האם אכילת עוגת גבינה – אותו פריט חובה הנמכר בכל מאפיה לקראת חג השבועות – היא סוג של מצווה? היינו מצפים בדיוק לאמירה ההפוכה: שמכל המועדים שבלוח השנה העברי, הרי שבשבועות יש להתמקד אך ורק בלימוד תורה. למעשה, בקהילות יהודיות רבות ברחבי העולם נפוץ המנהג ללמוד תורה כל הלילה!

רבי צדוק הכהן (פרי צדיק לחג השבועות, י”ב) מציע פרשנות מדהימה לקביעה זו בגמרא:

ועל זה רמזו חז”ל הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם שיהיה הלכם גם כן לה’ מ”ט [מאי טעמא] יום שניתנה בו תורה. כי על ידי כח התורה נשפע החיות על כל הנבראים שבעולם הזה מדצח”מ [מדומם, צומח, חי ומדבר] שכל פעולתם רק לעשות רצון קונם כדאיתא בגמרא (חולין ז)

כלומר, אומר רבי צדוק שחג השבועות הוא אכן המועד שבו אנו חוגגים את מתן התורה, אך התורה איננה רק טקסט שיש ללמוד בבית המדרש, על אף שמדובר בעיסוק חשוב מאין כמוהו; התורה היא דרך חיים, היא הליבה והתמצית של האופן שבו אנו חיים ונושמים על פני האדמה. “על ידי כח התורה נשפע החיות על כל הנבראים שבעולם הזה”, ולפיכך אין יום ראוי מחג מתן תורה לאכילה ולשתייה מתוך כוונה ברורה לקדש את חיינו ואת עולמנו באמצעות החיבור עם הגשמיות. את זמן מתן תורתנו אין אנו מציינים באמצעות קיום מצווה מיוחדת כגון מצה או לולב אלא באמצעות החיבור עם הגשמיות המתבטא באכילה ובשתייה. כך אנו מכירים במקומה החשוב של התורה בכל מעשינו.

הגישה התלמודית לאופן שבו יש לחגוג את חג השבועות המתוארת גם בחיבורו של רבי צדוק משקפת רעיון בסיסי בהלכה היהודית. התורה אינה מוגבלת רק לממד הרוחני או המחשבתי, היא איננה תחומה רק למרחב שבו אנו מקיימים מצוות שכרוכות בביצוע טקסים. התורה מזמינה אותנו למצוא את הקדושה בכל פעולה – כשאנו סועדים, כשאנו עובדים, בכל שיחה עם הזולת ועוד. כל היבט בחיינו מעניק לנו את ההזדמנות להפיץ את אורה של התורה בעולם בכך שננהג כלשון התורה וברוח התורה. הפעולות היום-יומיות והשגרה שלנו אינן סותרות את הקדושה, הן מרחב נוסף שאליו ניתן לצקת ממנה בכל רגע נתון. התורה באה לידי ביטוי בהוספת הקדושה לשגרתי וליום-יומי וטמונה בה ההבנה שללא השגרה והחומר אין שום חשיבות לקדושה.

בעודנו מקבלים שוב את התורה, הבה נקבל על עצמנו למצוא דרכים חדשות לשלב את הקדושה בשגרת חיינו, לחוש בנוכחותה של התורה באשר נלך וברלוונטיות שלה בכל פעולה מפעולותינו.

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}