Search
Close this search box.

הפרעה של ימינו

הרבנית סאלי מאיר, ראש תוכנית חו”ל ע”ש מריה ויואל פינקל של מדרשת או”ת לינדנבאום

%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA %D7%A1%D7%90%D7%9C%D7%99 %D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A8בפרשת בשלח משתמשת התורה במילה ייחודית כדי לתאר את קריעת ים סוף – “וייבקעו המים”.  לפני כן, מופיע השורש ב.ק.ע בסיפור העקדה, שם נאמר על אברהם – “ויבקע עצי עולה”.  בשל הופעת השורש המשותף בשני הסיפורים, מקשר המדרש ביניהם ודורש כי בשל נכונותו של אברהם לבקע עצים ולהקריב את בנו לה’, זכו בניו לנס בקיעת הים. 

השוואה זו לאברהם מופיעה גם כן במדרש קצת קודם בפרשה, כאשר התורה מתארת לנו את רגע ההתעשתות של פרעה שבו הוא מפנים את העובדה שבני ישראל אמנם יצאו ממצרים.  הפעולה הראשונה שפרעה עושה היא “ויאסור את רכבו”, וזאת על מנת לרדוף אחרי העבדים שברחו ממנו.  המדרש מקיש בין הסיפור בפרשתנו לבין סיפורים אחרים בתורה שבהם מסופר על-אודות אנשים שהכינו את מרכבתם ואת חמוריהם בזריזות גדולה: אברהם ויוסף, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות –  פרעה ובלעם.  על אברהם ובלעם נאמר שהשכימו בבוקר והכינו את חמוריהם על מנת לצאת לדרך ולמלא את המשימה הספציפית שעמדה לפתחם – אברהם יצא לעקוד את בנו בדבר ה’, ובלעם יצא לקראת מלך מואב כדי לקלל את עם ישראל.  יוסף אוסר את מרכבתו כדי לצאת לקראת אביו יעקב ולפוגשו אחרי שנים רבות של ניתוק, ואילו פרעו אוסר את רכבו על מנת לרדוף אחרי בני ישראל ולהחזירם למצרים כעבדים.  המדרש אומר לנו שהקב”ה מנגיד בין השכמתו הנלהבת של בלעם לצאת ולקלל את עם ישראל לבין שינוס מתניו של אברהם אבינו שהשכים ויצא במצוותו של אלוקים.  באופן דומה, משווה המדרש בין פרעה שיצא רכוב על מרכבתו לבין יוסף שהכין מרכבתו ויצא לקדם פני אביו. 

מה טעם יש בהשוואות אלה, ומה אנו למדים מהן בימינו אנו?

המדרש מרמז על כך שבני ישראל שיצאו ממצרים לא בהכרח היו ראויים להצלה ניסית בזכות עצמם.  ייתכן שלא היו להם מספיק זכויות, או אולי הם התלוננו יתר על המידה או שמא נפל פגם באמונתם – כפי שניתן ללמוד מהניסיונות הרבים שאירעו להם במדבר.  אולם הקב”ה לא שוכח את אברהם אוהבו, אברהם שמילא אחר כל מצוותיו של אלוקים, ואף היה מוכן להקריב את בנו יחידו, מעשה שאין קשה ממנו בעולם.  בזכותו של אברהם, אפוא, בוקע הקב”ה את הים ומציל את בניו של אברהם. 

ישראלי אחד שאל אותי לא מכבר כיצד ייתכן שהקב”ה מחולל כל כך הרבה ניסים למדינת ישראל?  מה הסיבה שאנו מצליחים לחיות באופן עצמאי בארצנו לאחר אלפיים שנות גלות?  ואיך ייתכן שאנו מצליחים לשגשג מבחינה כלכלית ולתחזק צבא חזק בימים טרופים אלה?  התשובה שלו הייתה שהסיבה לכך היא העובדה שאנו מביאים את הילדים שלנו לבקו”ם להתגייס לצבא הגנה לישראל כשהם מגיעים לגיל 18, 19 או 20.  היינו, הנכונות להתגייס ולהקריב את עצמך למען העם – בתקווה, כמובן, שהשירות הצבאי יסתיים ללא אובדן חיים כמו שקרה בעקדת יצחק.  ובכל זאת, משפחות רבות שילמו את המחיר הנורא בסופו של דבר, ואכן הקריבו את בניהם קרבן למען עם ישראל.  בכל מקרה, כל מי שבנו מתגייס, מפגין את אותה הנכונות להקרבה שהפגין אברהם אבינו.  ברגע שאברהם אבינו חבש את חמורו, כשדמעותיו זולגות לו על לחיו, ובוקע את העצים לעולה וכובש את בכיו – את הרגע הזה אלוקים זוכר כאשר אנו זקוקים להגנתו מפני ה-“בלעמים והפרעונים” הרשעים של ימינו, הקמים עלינו להורגנו. 

אנו נושאים תפילה שהקב”ה יראה את ההקרבה האדירה של כל כך הרבה משפחות, מבני בניו של אברהם אבינו, וישלח לנו ניצחון גדול במהרה,  יחזיר הביתה את כל השבויים, ישמור על כל חיילינו מכל רע וישלח רפואה שלמה לכל מכאובינו. 

תאריך פרסום:
תגים

פוסטים אחרונים

הצטרפו לניוזלטר

קבלו עדכונים שבועיים על דברי תורה, חדשות ועדכונים כלליים ישירות לתיבת הדוא”ל שלכם מאור תורה סטון.

"*" אינדוקטור שדות חובה

מדינה*
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
.pf-primary-img{display:none !important;}